Kirkens avtale om telefoni med Telia

I 2019 inngikk rettssubjektet Den norske kirke en avtale med Telia om telefonleie og abonnement.

Dette er ordningen:

Den norske kirke betaler for mobilabonnementet ditt, i utgangspunktet med 5GB data inkludert per måned. Den norske kirke dekker også mobiltelefon for deg, på en 24-måneders leieavtale.

Kan jeg bruke telefonen privat?
Om du ønsker det kan du bruke telefonen privat. Abonnementet inkluderer fri tale og SMS, samt 5GB data hver måned som kan brukes i hele EØS-området (merk at tale og SMS på tvers av landegrensene ikke er inkludert). Dersom du har tjenstlig behov for det, det vil si fordi jobben din gjør at du bruker mer data, kan du få oppgradert datapakke betalt av arbeidsgiver. Dette avgjøres av stiftsdirektør i bispedømmene og forvaltningsdirektør i Kirkerådet.

Skattereglene sier at arbeidsgiverbetalt mobiltelefon skal fordelsbeskattes. Den nye telefoniordningen innebærer da at skattegrunnlaget ditt vil øke med 366 kroner i måneden – det vil si at skattetrekket øker med om lag 150 kroner i måneden om du skatter 40 %. Til gjengjeld betaler du verken for abonnement eller mobiltelefon.

Hva betyr portering av telefonnummer?

Hvis du vil bruke telefonen privat får du mulighet til å bruke ditt private telefonnummer. Da må det overføres – porteres – til Telia. Da blir Den norske kirke juridisk eier av telefonnummeret så lenge du jobber her, men om du ønsker det vil du få tilbake eierskapet når du slutter i jobben.

Hvilken telefon kan jeg velge?

På nettsiden hvor du registrerer deg for telefoniløsningen når du får beskjed om det, får du muligheten til å velge mellom en rekke mobiltelefoner. De telefonene som står oppført med kroner 0,– i kostnad dekkes i sin helhet av arbeidsgiver. Om du ønsker en dyrere telefon, f.eks. med mer lagring, trekkes egenandelen som fremgår av skjemaet pluss merverdiavgift av lønnen din hver måned gjennom kostnadsdeling – se under for mer informasjon om kostnadsdeling.

Vi har fått mange spørsmål om det er mulig å bestille Fairphone. Realiteten i dag er at det ikke finnes noen distributør eller servicetilbyder på Fairphone i det norske markedet, men så snart det er på plass vil Telia ta den inn i sitt sortiment.

Kan jeg få mer data i abonnementet?

Dersom du har tjenstlig behov for det, kan stiftsdirektør godkjenne at du får større datapakke enn det som er standard. Noen vil kanskje ønske å oppgradere datapakken for egen del og betale mellomlegget - det er også mulig. Å oppgradere til 10 GB koster da 37 kroner per måned, mens 30 GB koster 75 kroner per måned. Ta kontakt med lokal administrator for å gjøre denne endringen.

Kan jeg la være å velge telefon?

Om du foretrekker å fortsette å bruke den telefonen du allerede har er det mulig å ikke velge noen telefon fra Telia – så sant den telefonen du har kan kjøre all programvare som er nødvendig for din stilling, typisk beredskapsapp eller mobilt sentralbord. I så fall velger du det i bestillingsskjemaet, slik at du bare bestiller abonnement. Merk at du ikke lenger kan få godtgjørelse for å bruke din egen mobiltelefon, og heller ikke få refundert utgifter til privat mobiltelefon eller abonnement.

Hva er kostnadsdeling?

Dersom du ønsker å bruke telefonen mer enn det som er inkludert, vil det trekkes av lønnen din. Det kan for eksempel være om du bruker den utenfor EØS, ringer eller sender tekstmeldinger til andre land, bestiller større datapakke, om du ringer teletorgtjenester eller betaler f.eks. parkering eller kinobilletter over mobilregningen. Hver måned vil du få en e-post med Telia som forklarer hvor mye som trekkes, og hvorfor – i tillegg til at det vil vises på lønnsslippen. Om «strex» står oppgitt i denne oversikten kan du se nærmere spesifisering for denne utgiften på strex.no.

Om du f.eks. har vært på tjenestereise utenfor EØS og ønsker å få dekket telefonikostnadene, skriver du reiseregning på vanlig måte.

Hva om jeg ikke ønsker å bruke telefonen privat? 

Hvis du ikke ønsker å bruke telefonen privat må du huske på følgende:

Du må legge telefonen igjen på kontoret når du går for dagen. Prester i beredskap og andre som ikke kan gå fra telefonen, må signere en avtale om at den ikke skal brukes til annet enn jobb.
Du må velge en telefon som koster 0,- i bestillingsskjemaet.
Teletorgtjenester og Strex (betaling av f.eks. kinobilletter, parkering og bompenger over mobilregningen) sperres og kan ikke brukes.
Du vil ikke fordelsbeskattes når arbeidsgiver ikke dekker mobiltelefon som brukes privat.
Kan jeg ombestemme meg og enten slutte eller begynne å bruke telefonen privat senere?
Det kan du – si fra til din lokale administrator for å få gjort dette. Lokal administrator varsler da lønnsteamet, som setter opp eller fjerner fordelsbeskatning i tråd med ønsket. Merk at hvis du tidligere skulle bruke telefonen privat og har telefon med egenandel, må du fortsatt betale egenandelen ut leieperioden.

Hvordan overfører jeg data mv. mellom gammel og ny telefon?

Instruksjoner på dette følger med når du får telefonen, men erfaringsmessig er det ofte enklest å overføre mellom to telefoner av samme produsent, f.eks. fra Apple til Apple, Samsung til Samsung etc. Der hvor mange skal over på ny løsning samtidig, er det mulig at en person fra Telia kan være tilstede for å bistå med dette, innsetting av SIM-kort m.m. Dette vil du i så fall få informasjon om fra lokal administrator.

Er telefonen forsikret?

Det er den. Om det skjer noe med telefonen vil Telia sørge for at du får en ny så snart som mulig. Egenandelen betales av arbeidsgiver dersom uhellet skjer mens telefonen er i tjenstlig bruk (dette inkluderer på beredskapsvakt), og av arbeidstaker om det skjer på fritiden.

Hva skjer når jeg har hatt telefonen i 24 måneder?

Siden telefonene leies på toårige avtaler skal de leveres tilbake til Telia når denne perioden er over. Der vil de pusses opp og selges på bruktmarkedet – å unngå «bruk og kast» er viktig både for Den norske kirke og Telia, og derfor har vi løst det på denne måten, slik at hver telefon kan brukes i hele sin levetid, samtidig som vi er trygge på at alle telefoner som er anskaffet gjennom dette programmet kan kjøre oppdatert og sikker programvare.

I noen tilfeller kan det være at du ønsker å kjøpe ut telefonen privat etter endt leieperiode. Prisene på dette er usikre, og Kirkerådet vil komme med avklaring på dette spørsmålet i god tid før leieperiodene for de første telefonene går ut.

Hva skjer med bordtelefonnummeret jeg har i dag?

I en overgangsfase blir bordtelefonene med telefonnummer 23 08 XX XX stående, men i løpet av våren vil sentralen som drifter disse telefonene kobles ut, og da slutter bordtelefonene (og 23 08-numrene) å fungere. Dato for utkobling vil varsles i god tid - men begynn "omleggingen" til mobilbasert telefoni så snart du er inne i ny løsning.

Hvordan kommuniseres nytt og riktig telefonnummer ut?

Lokal administrator sørger for at Kirkepartner får lister for oppdatering av telefonnummer i IDweb, og at kommunikasjonsansvarlig ved hver enhet får det samme for publisering på nettsidene. I tillegg må du selv sørge for at f.eks. epostsignatur og lignende er oppdatert. Det kan være lurt å opplyse alle som ringer til bordtelefonnummeret i overgangsfasen om ditt nye nummer.

Når skal jeg over på ny telefoniordning?

Dette får du nærmere beskjed om fra telefoniansvarlig for ditt bispedømme, men det vil rulles ut gradvis for at vi skal være sikre på at alle systemer fungerer. Foreløpig tidsplan er at Kirkerådet flyttes til ny telefoniordning i siste halvdel av februar, bispedømmekontorene i siste halvdel av mars og proster og menighetsprester med behov for det – for eksempel prester som skal ha prioritets-SIM – flyttes i løpet av andre kvartal.

Jeg er prest og godt fornøyd med fellesrådets telefoniløsning - må jeg skifte?

I utgangspunktet må ikke prester over på ny ordning om eksisterende telefoniløsning hos fellesrådet fungerer godt. Unntaket er de som skal ha prioritets-SIM, for disse må være på samme sentrale bedriftsavtale i Telia. Du får beskjed fra lokal administrator dersom dette gjelder deg.

Jeg er vikar eller jobber deltid - skal jeg over på ny ordning?

Det er det lokal administrator som vurderer. Om du ikke skal på ny ordning kan du få låne en telefon med et jobbnummer som skal legges igjen på kontoret etter at du går for dagen.

Hvem er telefoniansvarlig for mitt bispedømme?

Tekniske spørsmål bør gå til Telias support på 924 05 051. For spørsmål som gjelder administrering av telefoni i bispedømmet, for eksempel om endring av abonnement, kan du ta kontakt med lokal administrator:

Nord-Hålogaland: Heidi Alise Thue ht734@kirken.no
Sør-Hålogaland: Jane Kolve Dreyer jd783@kirken.no
Nidaros: Oda Holten od553@kirken.no
Møre: Elise Lindvåg Solemdal es326@kirken.no
Stavanger: Turid Tjessem tt635@kirken.no
Bjørgvin: Christer Olsen co599@kirken.no
Agder og Telemark: Geir Myre gm243@kirken.no
Tunsberg: Knut Edvard Larsen kl927@kirken.no
Borg: Inger Marie Baardsen ib546@kirken.no
Hamar: Ida Marie Kolsrud ik944@kirken.no
Oslo: Sigmund Gulliksrud sg596@kirken.no
Kirkerådet: Geir Solheim gs993@kirken.no

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"